نظرات شما
- درباره قلعه اسعدیه چلیچه
متاسفانه این قلعه به همراه قلعه دیگری در روستا که می توانست یکی از قطبهای گردشگری استان باشد توسط عده ای اومبل و متحجر امروزه به تلی از خاک و ویرانه تبدیل شده است......
ایران
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۶:۵۹ - درباره قلعه فلک الافلاک
فضای داخلی بنای فعلی به چهار تالار نسبتاً بزرگ حول دو حیاط و تعدادی تالار و اتاق تقسیم شده است. ابعاد حیاط اول 5/22×31 متر و ابعاد حیاط دوم 21×29 متر است. در ورودی بنا در سمت شمال و در بدنه برج شمال غربی تعبیه شده است. دورتا دور قلعه را پرتگاهی مخوف فرا گرفته که دارای پوشش گیاهی ست و راه ورود به فلک الافلاک را دشوارتر می کند.نام این قلعه به مفهوم آسمان نهم و بالاترین فلک است که به طورمجازی دست ن
فرشته قربانی
شنبه ۲۸ دي ۱۳۸۷ ساعت ۱۱:۴۴:۵۵ - درباره روستاي آتان
با اینکه 6 سال نیشم اما دلم تنگابه
جواد فایزاده
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۱۵:۳۵ - درباره جاذبه هاي طبيعي
If your articles are awalys this helpful, "I'll be back."
Snash
جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۲:۴۳ - درباره مقبره كوروش كبير (پاسارگاد)
متاسفانه عکس شما برای چند سال قبل است.امیدوارم عکس بهتری را از این یادگار بزرگ در سایت ثبت کنید.محسن از پاسارگاد
محسن
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۲:۱۴ - درباره رودخانه خرسان
رود خانه خرسان از بهترین رودخانه های ایران است چون که تنوع ماهی دران زیاد است
سامی
چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۰۳:۰۲:۳۹ - درباره گنبد سلطانیه
سلام ممنون از شما اگه اطلاعات بیشتری از سلطانیه خواستید به سایت من سر بزنید soltanieh.ir.ae
محمد حسین کلانتری
چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۸:۰۴ - درباره چنگيز قلعه
چنگیز قلعه در 5کیلومتری شهر بیجار-سنندج قرار دارد .لطفادر ارایه اطلاعات دقت نمایید.تا موجبات گمراهی کاربران را فراهم ننماید
محمد امین بشیریان
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۴:۲۲ - درباره غار قلعه کرد
با تشکر
نیکنام
شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۳۳:۴۸ - درباره آتشکده فراش بند
این چهار طاق معروف به نقاره خانه می باشد و اصلا هیچ ارتباطی به فیروزآباد نداشته و متعلق به شهرستان فراشبند می باشد . به غیر از این اثر سه چهار طاقی دیگر نیز در شهرستان فراشبند قرار دارد
دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۳:۱۶ - درباره آب گرم گنو
لغت گنو باید از گندیده گرفته شده باشد نه بدین معنی که اب گندیده باشد بلکه بوی گند ان بواسطه مواد معدنی ان است که خیای هم مفید است
محمد کشاورز
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۱:۵۰ - درباره ييلاق گليان و استخري
این روستا از همه نظر عالیه
امین و آرمین
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۵:۵۰ - درباره شکارگاههای ایلام
نظرم راجع به شکارگاه؟...به نظرم باید شکار ممنوع بشه خود طبیعت پاکسازی بلده اگه ما توجیه مون اینه که اگه شکارنکنیم حیوانات طبیعت همدیگه رو میخورن بله شما کار نداشته باشید طبیعت همه مدل سازوکار داره..متنفرم از شکارچیایی که میشناسم و پول دارن اما برای ارضای روانی خودشون گونه های کمیاب و اصولا حیوانات را شکار میکنن...که توی ایلام کم نیستن..وافتخار میکنن
آبان
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۶:۰۶ - درباره دریاچه عباس آباد
kheeeeeeeeeeyli chert booooooood. mokhtasar tar az in nadashtid!!!!!!!???????????
nasim
دوشنبه ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۷:۱۷ - درباره امامزاده کمال ضیاء آباد
ما از ارادثمندان واقعی این امامزاده واجب التعظیم هستیم ایشان دارای کرامات متعدد هستند زیارت این بزرگوار را به همه توصیه میکنم محمد بهبودی وکیل دادگستری
محمدبهبودی
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۴۶:۴۶ - درباره غار دربند
با سلام . این غار تاریخی در شهرستان مهدیشهر و شهر سنگسر واقع شده . هیچ ارتباطی با سمنان ندارد و در 1 کیلومتری شمال شهر سنگسر واقع شده نه در شمال سمنان .
سنگسری
سه شنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۰۱:۳۰ - درباره قلعه پنج برار مورموری(قلعه تاجمیر)
nice...
hldv hvan
پنجشنبه ۰۷ شهريور ۱۳۸۷ ساعت ۱۶:۲۷:۲۴ - درباره امامزاده قاسم ازنا
ازنا از نظر زیارتی و سیاحتی می تواند بعنوان قطب جذب توریست باشد که متاسفانه عدم رسیدگی به جاذبه های ان سبب نا شناخته ماندنم ان شده است
محمد
يكشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۶:۰۲ - درباره مسجد جامع ورامین
باسلام وخسته نباشید ، ای کاش اطلاع رسانی بیشتری نسبت این اماکن درسطح شهرستان انجام پذیرد چون بنظربنده 90درصد مردم شهرستان هنوز ازقدمت وچگونگی ساختمان آن اطلاع درستی ندارند وفقط هرروز ازکنار آنهارد میشوند بدون آنکه توجهی داشته باشند چون شناخت کافی ندارند
اسماعیل اکبری
پنجشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۰۴:۴۰ - درباره غار قلعه جوق
غار قلعه جوق در شهرستان فامنین استان همدان واقع است طبق بررسی کارشناسانی چون بابک راد و محمد حاتم گویا و علی جوانشاد مربوط به قبل از اسلام به احتمالی ماد ویا هخامنشیان می باشد.
علی عسگری
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۳:۴۶:۲۵

شهر اردبيل ( پیش شماره : 0451 ) |
||
ارتفاع از سطح دریا 1311 متر است. مورخان قديمي ، مانند نويسنده « حدود العالم» ، اردبيل را واژهاي اوستايي دانستهاند كه از دو كلمه « ارتا» ( مقدس ) و « ويل» ( شهر ) به معني شهر مقدس تركيب شده است. بسياري از مورخان اسلامي، همچون ياقوت حموي و فردوسي شاعر نامدار ايران، بناي اين شهر را به فيروز پادشاه ساساني ( 489 ـ 457 م ) نسبت ميدهند و آن را « بادان پيروز» ناميدهاند. فردوسي در شاهنامه آورده است: دگر كرد بادان پيروز نام همه جاي شادي و آرام و كام كه اكنون خواني همي اردبيل كه قيصر بدو دارد از داد ميل صاحب كتاب « روضه الصفا» مينويسد: « اردبيل از بناهاي كيومرث، پادشاه كيانيان بود». از آنجا كه نام اردبيل در داستان « ويس و رامين» از آثار ادبي دوره اشكانيان آمده، چنين مينمايد كه اين شهر بيش از 1500 سال قدمت تاريخي دارد. در زمان سلطنت هخامنشيان، در اطراف رود « بادي مريز» » كه رود كوراي امروز در قفقاز است، براي حفظ و نگهداري مرز ايران اردويي مهم وجود داشت كه مركز آن اردبيل بود. اين موضوع، اهميت سياسي و نظامي اردبيل را ثابت ميكند. به روايت اوستا، زردشت پيامبر ايراني در كنار رود « دائي يتا» كه امروزه ارس ناميده ميشود، به دنيا آمد و كتاب خود را در سبلان نوشت و براي ترويج دين خود، روي به شهر « باذان پيروز» آورد. عدهاي به او گرويدند و در اين ناحيه جنگي ميان زردشتيان و بتپرستان روي داد كه در اين جنگ بتپرستان بر همه روستاها و قصبههاي اطراف اردبيل دست يافتند. به افتخار اين پيروزي، آتشكدهاي در اردبيل بنا كردند كه امروزه آثار آن در سه فرسنگي اين شهر در دهكدهاي به نام آتشگاه باقي مانده است. در زمان انوشيروان كه پيروان مزدك از ترس مجازات به گوشه و كنار ايران ميگريختند، اردبيل نيز جرو شهرهاي پناهندگان و فراريان مزدكي بود. اين گروه، از مخالفان حكومت ساساني و خلافت امويان در اردبيل بودند كه پيوسته عمال حكومتي ساساني و خلفاي بنياميه دستور پيگرد توقيف آنان را صادر ميكردند. اهميت مسأله مزدكيان ، خلفاي بنياميه را بر آن داشت مركز حكومت آذربايجان را از مراغه به اردبيل انتقال دهند. در زمان حمله اعراب به ايران و به ويژه هنگام فتح آذربايجان، بيشترين تلاش آنان متوجه مركز آن يعني اردبيل بود. هنگام فتح ايران به دست اعراب ـ سال 22 هجري ـ اردبيل بزرگترين شهر آذربايجان بود كه به دست سپاهيان اسلام افتاد. اين شهر در زمان خلفاي بنياميه ( 41 ـ 33 هـ ـ ق ) مركز ايالت آذربايجان بود. در زمان هشام از خلفاي بنياميه، طوايف بارين خزر به آذربايجان حمله كردند. در اين حمله، اردبيل نيز غارت شد. اردبيل در زمان عباسيان كرسينشين ايالت وسيع آذربايجان بود. در اين زمان، شهر داراي پادگان و برج و بارويي بود كه طول آن از هر طرف به چهار كيلومتر ميرسيد . بين سالهاي 317 ـ 267 هجري، اين شهر مركز حكمراني طايفه بنيساج بود كه حكومت را از مراغه به اردبيل انتقال داده بودند. اردبيل تا حمله مغول ، مركز حكومت آذربايجان بود. در سال 617 هجري، مغولان پس از حمله به ايران، اردبيل را غارت كردند. در زمان هلاكوخان ، مركز فرمانروايي از اردبيل به مراغه منتقل شد و در زمان آباقاخان، تبريز پايتخت حكومت ايلخانان شد. در دوره تيموريان، امير تيمور در اردبيل به خدمت شيخ صفيالدين رسيد و به درخواست شيخ، هزار نفر از اسيران را به او بخشيد. پس از فوت شيخ صفيالدين اردبيلي، اين شهر كعبه آمال و قبله صوفيان شد و انبوهي از پيروان طريقت روي به اين شهر نهادند. شاه اسماعيل براي تشكيل حكومت واحد ايراني، از اردبيل قيام كرد و همه ولايات را مطيع ساخت؛ شورشها را خواباند و ملوكالطوايفي را از بين برد. وي سپس بر اوضاع آشفته ايران مسلط شد و تبريز را در سال 906 هجري پايتخت رسمي ايران كرد. از آنجا كه حكمران اردبيل از خاندان صفوي انتخاب شده بود و اين شهر مدفن اجداد صفوي هم بود، ديگر باره آن را مقدس خواندند. به علاوه در زمان صفويان، هر كس گناهي ميكرد از ترس مجازات به اردبيل پناهنده ميشد و از هر گونه آسيبي در امان ميماند از اين رو، به دارالامان نيز معروف بود. در برخي از كتابهاي تاريخي، اين شهر را دارالارشاد هم ناميدهاند. اردبيل در دوره صفوي از لحاظ سياسي و اقتصادي سرآمد شهرهاي ايران بود. اين شهر در مسير شاهراه تجارتي ايران و اروپا قرار داشت و ابريشم وارده از گيلان، از طريق اردبيل به اروپا صادر ميشد. اين امر، در پيشرفت اقتصادي و افزايش درآمد مردم تأثيري مهم داشت. در آغاز قرن 19 ميلادي، عباس ميرزا نايب السلطنه قاجار، مركز ستاد سپاهيان خود را در اردبيل قرار داد و به كمك افسران فرانسوي قلعهاي در برابر قواي مهاجم روس بنا كرد كه بعدها تبديل به زندان شد و آن را « نارين قلعه » ناميدهاند. در جنگ ايران و روس در 1218 هجري قمري، قواي روسيه به اردبيل حمله كرد . تا تنظيم عهدنامه تركمانچاي، اين شهر در اشغال قواي بيگانه بود. در اين زمان ( 1245 هـ ق ) همه اشياي قيمتي و بيهمتاي مقبره شيخ صفيالدين و زينتآلات ديگر مقبرهها و كتابهاي مهم كتابخانه اردبيل كه شاه عباس وقف كرده بود و از كتابهاي خطي نفيس و بينظير و بيهمتا بود غارت شد. اين اشياء و كتابهاي نفيس هم اكنون در موزههاي مسكو و لنينگراد نگهداري ميشود. پس از انتقال قدرت و امور وليعهد نشين قاجار به تبريز، اردبيل كه تا اين موقع داراي اهميت و اعتبار ويژه بود، از رونق افتاد و راههاي تجارتي روسيه از اردبيل به تبريز تغيير مسير داد. با احداث راهآهن تبريزـ جلفا، ارتباط اقتصادي اين شهر قطع شد و از آن همه تجارت و صادرات و واردات مهم، جز كاروانسراهاي متروك چيزي باقي نماند. از رونق افتادن تجارت اين شهر سبب مهاجرت انبوهي از مردم آن به تهران و تبريز شد. در زمان ضعف سلسله قاجار، به ويژه پس از جنگ جهاني اول، برخي از افراد ايلات و شاهسونها شهر اردبيل را بارها غارت كردند و خسارت فراوان به مردم شهر وارد آوردند. رويدادهايي مانند زمينلرزههاي پياپي، هجوم قبايل و اقوام گوناگون، و تاخت و تاز بيگانگان رفتهرفته سبب شد اردبيل از پيشرفت و ترقي بازماند. در سالهاي گذشته ، اين شهر توسعه يافته و بر اهميت و وسعت آن افزوده شده است. به گونهاي كه امروزه، يكي از شهرهاي آباد و پرجمعيت و فعال اقتصادي استان است. همچنين اين شهر به خاطر وجود آثار تاريخي و به ويژه مقبرهاي خاندان شيخ صفي و همجوارياش با آبهاي گرم سرعين يكي از كانونهاي جلب جهانگرد است كه هر ساله هزاران نفر را از استان آذربايجان شرقي و ديگر استانهاي همجوار و تهران به خود جلب ميكند. |
||
جاذبه های گردشگری شهر اردبيل |
||
بازار اردبیل | برج شاطر گنبدی | منزل وکیل الرعایا |
خانه سید هاشم ابراهیمی | خانه حاج میرزا ابوالقاسم صادقی | گورستان کرجان |
خانه حاج یوسف آقا صادقی | حمام حاج شیخ | حمام پیر عبدالملک |
حمام پیر(حاج رحیم) | حمام صفویه | حمام ملا هادی |
سبلان و دامنه های آن | مسجد میرزا علی اکبر مجتهد | چشمه بوشلی |
جمعه مسجد اردبیل | دخمه های سنگی درکوه | کوهستان ارسباران،قراداغ |
رشته سبلان –جلفا | بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی | مسجد اعظم اردبیل |
حمام پیر زرگر اردبیل | حمام اوچ دکان | چشمه سردابه |
پل نیر | پل سیدآباد(پیرمادر) | پل قره سو (زاغالان) |
پل کلخوران | رواق یا قندیل خانه مسجد شیخ صفی الدین اردبیلی | مقبره شیخ صفی |
مقبره شاه اسماعیل صفوی | حرمخانه | چینی خانه |
مقبره امین الدین جبرائیل | دشت اردبیل | گورستان شام اسبی |
پل ابراهیم آباد | پل ججین (داش کسن) | پل سامیان |
پل خدا آفرین | پل یعقوبیه | تپه قره شیروان |
دریاچه نئور | منطقه محاظت شده نئور | دریاچه شورابیل |
تالاب گنجگاه | تالاب نوشار | تالاب شورگل |
تالاب ملا احمد | سد خاکی پیرالقیر | آبشار گورگور سبلان |
آبشار سردابه | زیستگاه هوشنگ میدانی و قره گول | خانه های سنگ در کوه |
دیوار گلی بلند | مقبره عوض الخواص بن فیروز شاه زرین کلاه | مقبره سید محمد االاعرابی |
بقعه سید حمزه | مقابر داخل محوطه بقعه | مقابر خارج از محوطه بقعه |
بقعه کوراییم | امامزاده صالح | |